loading...
بزرگترین مرکز نشر احادیث اسلامی اهل بیت در اینترنت به فارسی
یونس بازدید : 107 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)
ابان از سليم بن قيس چنين نقل مى‏كند: امير المؤمنين عليه السّلام بر فراز منبر قرار گرفت و حمد و ثناى الهى بجا آورد و فرمود:
اى مردم، من آن كسى هستم كه چشم فتنه را از جا كندم و كسى جز من جرات آن را نداشت. بخدا قسم اگر من در ميان شما نبودم با اهل جمل و اهل صفين و اهل نهروان مقابله نمى‏شد. بخدا قسم اگر نبود ترس از اينكه فقط سخن بگوئيد و عمل را رها كنيد به شما خبر مى‏دادم از آنچه خداوند بر لسان پيامبرش مقدّر كرده براى آنان كه با بصيرت در گمراهى آنان و با معرفت به هدايتى كه ما بر آن هستيم با ايشان بجنگد.
وسعت علم امير المؤمنين عليه السّلام‏
سپس فرمود: در باره هر چه مى‏خواهيد از من بپرسيد قبل از آنكه مرا نيابيد. بخدا قسم من به راههاى آسمان از راههاى زمين آگاهترم. من يعسوب «1» مؤمنان و اوّلين نفر از
__________________________________________________
 (1) «يعسوب» ملكه زنبوران عسل را مى‏گويند كه در اينجا كنايه از رئيس و بزرگ مؤمنان است.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 374
سابقين و امام متّقيان و خاتم جانشينان و وارث پيامبران و خليفه ربّ العالمين هستم. من جزا دهنده مردم در روز قيامت و قسمت‏كننده از طرف خداوند بين اهل بهشت و آتش هستم. منم صدّيق اكبر و فاروقى كه حق را از باطل جدا مى‏كنم. منم كه نزد من علم منايا و بلايا و فصل خطاب «2» است. هيچ آيه‏اى نازل نشده مگر آنكه مى‏دانم در باره چه نازل شده و در كجا نازل شده و بر چه كسى نازل شده است.
اى مردم، انتظار مى‏رود كه مرا از دست بدهيد، و من از شما جدا خواهم شد. من يا مى‏ميرم و يا كشته مى‏شوم «3». شقى ترين اين امت زمان زيادى منتظر نمى‏ماند تا اينكه اين را از بالاى آن خضاب كند- يعنى محاسنم را از خون سرم خضاب كند-.
قسم به آنكه دانه را شكافت و مردم را آفريد «4»، از من در باره هيچ فرقه‏اى كه سيصد نفر يا بيشتر، بين شما و قيام روز قيامت باشند سؤال نمى‏كنيد مگر آنكه در باره پيشوا و رهبر و سرپرست آنها به شما خبر مى‏دهم. همچنين از خرابى بناها كه چه موقع خراب مى‏شود و چه موقع پس از خرابى دوباره تا روز قيامت آباد خواهد شد.
پيشگوئى امير المؤمنين عليه السّلام از بلايا
مردى برخاست و گفت: يا امير المؤمنين، از بلايا بما خبر بده.
فرمود: هر گاه سئوال‏كننده‏اى مى‏پرسد بايد فكر كند و كسى كه چيزى از او مى‏پرسند بايد مكث كند. پشت سر شما امور مضطرب و مردّدى و بلائى وحشت آور و عاجزكننده «5» خواهد بود.
قسم به آنكه دانه را شكافت و انسان را خلق كرد، اگر مرا از دست بدهيد و امور سخت و بلاهاى محسوس بر شما نازل شود، بسيارى از سئوال‏كنندگان سربزير مى‏اندازند
__________________________________________________
 (2) «منايا» يعنى علم به اجلهاى مردم، و «بلايا» يعنى علم به حوادث عالم، و «فصل خطاب» يعنى جدا كردن بين حق و باطل.
 (3) «ب» و «د»: بلكه كشته مى‏شوم.
 (4) «الف» خ ل: قسم به آنكه جانم بدست اوست.
 (5) «ب» و «د»: آشكار و ذليل‏كننده.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 375
و بسيارى از سؤال‏شده‏گان مشغول مى‏شوند.
اين هنگامى خواهد بود كه جنگ شما ظاهر شود و از دندانهاى تيز بيرون آيد و بر پايش بايستد و دنيا بر شما بلا شود تا وقتى كه خداوند براى يادگار نيكان «6» فتح و پيروزى پيش آورد.
پيشگوئى امير المؤمنين عليه السّلام از فتنه‏ها
مردى برخاست و عرض كرد: يا امير المؤمنين، در باره فتنه‏ها بما خبر بده.
حضرت فرمود: فتنه‏ها هر گاه رو كنند به شبهه مى‏اندازند و هر گاه پشت كنند پرده از شبهات بر مى‏دارند. فتنه‏ها موجى همچون موج دريا دارند و طوفانى همچون طوفان باد، به شهرى برخورد مى‏كنند و شهر ديگرى را از ياد مى‏برند.
بنگريد به اقوامى كه در جنگ بدر پرچمداران بودند. ايشان را يارى كنيد تا يارى شويد و اجر داده شويد و معذور باشيد.
فتنه بنى اميّه‏
بدانيد كه ترسناكترين فتنه‏ها بعد از من فتنه بنى اميّه است كه فتنه‏اى كور و كر و خفقان آور و ظلمانى است. فتنه آن عمومى ولى گرفتارى آن خصوصى است. هر كس بصيرت داشته باشد بلا به او اصابت مى‏كند و هر كس كوردل و غافل از آن باشد بلا از او مى‏گذرد. اهل باطلش بر اهل حق غالبند. زمين را از بدعتها و ظلم و جور پر مى‏كنند.
اوّل كسى كه جباريّت آن را ساقط مى‏كند و پايه آن را در هم مى‏شكند و ميخهاى آن را از جا مى‏كند خداوند ربّ العالمين و در هم شكننده جبّاران است.
بدانيد كه شما به زودى بعد از من بنى اميّه را رؤساى بدى خواهيد يافت همچون شتر «7» كج خلقى كه با دهانش به دندان مى‏گيرد و دستانش را روى هر چيزى مى‏گذارد و با
__________________________________________________
 (6) اين جملات در متن عربى بصورت كنايه است و در ترجمه نيز بهمان صورت آورده شده است. منظور از يادگار نيكان امام زمان عليه السّلام است.
 (7) «ب» و «د»: گوسفند.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 376
پاهايش مى‏زند و از شير خود مانع مى‏شود.
بخدا قسم، فتنه آنان همچنان ادامه خواهد داشت تا هنگامى كه يارى هر يك از شما نسبت به خودش مثل يارى غلام بد رفتار نسبت به صاحبش باشد كه هر گاه غائب شود به او ناسزا گويد و هر گاه حاضر شود او را اطاعت نمايد «8».
بخدا قسم اگر شما را پراكنده كنند خداوند براى روز بدى براى آنان شما را جمع مى‏نمايد.
فتنه‏هاى بعد از بنى اميّة
آن مرد گفت: يا امير المؤمنين، آيا بعد از آن هم اجتماعى خواهد بود؟ فرمود:
جماعت پراكنده‏اى خواهيد بود، كه عطاها و حجّ و سفرهايتان يكى خواهد بود ولى قلبها با يك ديگر اختلاف خواهند داشت.
سليم مى‏گويد: يكى پرسيد: قلبها چگونه اختلاف خواهند داشت؟ فرمود: اين چنين- و حضرت انگشتانش را در هم فرو برد- و سپس فرمود: اين آن را و آن اين را مى‏كشد، و هرج و مرج خواهد بود. اراذل جاهليّت باقى مى‏مانند، و در آن هنگام جايگاه هدايت و علامتى كه ديده شود وجود نخواهد داشت «9». ما اهل بيت از آن فتنه نجات يافته‏ايم ولى كسى را در آن بسوى خود دعوت نخواهيم كرد.
آن مرد پرسيد: يا امير المؤمنين، در آن زمان چه كنم؟ فرمود: به اهل بيت پيامبرتان توجّه داشته باشيد. اگر توقف كردند شما هم توقف كنيد، و اگر از شما يارى خواستند ايشان را يارى كنيد تا يارى شويد و معذور باشيد، چرا كه اهل بيت، شما را از هدايت بيرون نمى‏كنند و به هلاكت دعوت نمى‏كنند. با تندروى از ايشان سبقت نجوئيد كه بلا شما را بر زمين زند «10» و دشمنان به شما شماتت كنند.
__________________________________________________
 (8) در نهج البلاغه عبارت چنين است: بلاى آنان همچنان ادامه خواهد داشت تا آنجا كه انتقام شما از آنان مانند انتقام غلام از صاحبش و رفيق از رفيقش شود.
 (9) «ب» و «د»: در آن فتنه امام هدايتى و عالم با تقوايى نخواهد بود.
 (10) «ب»: تا بلا شما را شامل شود.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 377
امام زمان عليه السّلام پايان دهنده فتنه‏ها
آن مرد پرسيد: يا امير المؤمنين، بعد از آن چه خواهد شد؟ فرمود: خداوند بلا را بدست مردى از اهل بيتم همچون جدا شدن فرش خانه از جايش گشايش مى‏دهد.
سپس بنى اميّه را نزد كسى مى‏آورند كه آنان را خوار كند و كاسه‏هاى لبريز (عذاب) به آنان بنوشاند و به آنان چيزى عطا نكند و از آنان جز شمشير نپذيرد. هرج و مرج خواهد بود. هشت ماه شمشير بر دوش خود حمل خواهد كرد تا آنجا كه قريش دوست خواهند داشت در مقابل دنيا و آنچه در آن است يك بار مرا ببينند تا به آنان عطا كنم و از آنان بگيرم بعضى از آنچه نسبت به من منع مى‏كردند و بعضى از آنچه به ايشان وارد مى‏شود را بپذيرم «11». تا آنجا كه مى‏گويند: «اين (يعنى امام زمان عليه السّلام) از قريش نيست، چرا كه اگر از قريش و از فرزندان فاطمه بود به ما رحم مى‏كرد»!! خداوند او را بر عليه بنى اميّه بر مى‏انگيزد و او آنان را زير قدمهايش قرار مى‏دهد و مانند آسياب آنان را خرد مى‏كند. هر جا پيدا شوند مورد لعنت خواهند بود، و گرفته مى‏شوند و كشته مى‏گردند. اين سنت پروردگار در باره كسانى است كه قبلا گذشته‏اند و هرگز در سنت خداوند تغييرى نخواهى يافت «12».
اهل بيت عليهم السّلام، پناه در فتنه‏ها
امّا بعد «13»، به ناچار بايد آسيابى باشد كه گمراهى را خرد كند، و آنگاه كه آن را خرد كرد بر روى قطب و مركزش قرار مى‏گيرد. بدانيد كه خرد كردن آن خالص‏شدنى خواهد داشت و خالص شدن آن انتهاى آن است، و شكستن آن با خداست.
__________________________________________________
 (11) منظور اين عبارات در متن عربى نسبتا مبهم است و در ترجمه فارسى هم عينا ترجمه شده است.
 (12) اشاره به آيه 62 از سوره احزاب است كه مى‏فرمايد: سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا.
 (13) از اينجا تا آخر حديث در نسخه «ج» با اضافاتى در اول و آخرش آمده است كه بصورت حديث مستقلّى بعنوان حديث 54 خواهد آمد.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 378
بدانيد كه من و نيكان فرزندانم و پاكان اصل و نسبم در كودكى بردبارترين مردم و در بزرگى داناترين آنان هستيم. پرچم حق و هدايت با ما است. هر كس از آن پيش رود با گمراهى و بدعت از دين خارج مى‏شود «14»، و هر كس آن را خوار كند نابود مى‏شود، و هر كس همراه آن باشد به مقصد مى‏رسد.
ما اهل بيتى هستيم كه علم ما از علم خداست، و گفته ما از حكم راست خداوند است و گفتار راستگو را شنيده‏ايم «15».
اگر تابع ما شويد با روشنگريهاى ما هدايت مى‏شويد، و اگر از ما رو بگردانيد خداوند شما را به دست ما و يا آنچنان كه بخواهد عذاب مى‏كند. ما افق اسلام هستيم كه كندرو خود را به ما مى‏رساند و توبه‏كننده «16» به سوى ما باز مى‏گردد.
بخدا قسم اگر نبود اينكه عجله مى‏كرديد و حق به تأخير مى‏افتاد به شما خبر مى‏دادم كه در جوانان عرب و غير عرب «17» چه رخ خواهد داد. پس قبل از آنكه وقتش برسد از اهل بيت محمد صلى اللَّه عليه و آله در باره علم سؤال نكنيد، و هنگام تنگدستى از ايشان مال طلب نكنيد تا در نتيجه نسبت بخل به آنان بدهيد چرا كه در آنان بخل نيست.
مانند گليم، ملازم خانه‏ها باشيد و عجول و فاش‏كننده اسرار نباشيد. از اهل حق باشيد تا به آن شناخته شويد و طبق آن يك ديگر را بشناسيد. خداوند مردم را به قدرت خويش خلق نموده و فضائل را بين آنان طبق علمش قرار داده است. از ميان آنان بندگانى را براى خويش انتخاب كرده تا بوسيله آنان حجت را بر مردم تمام كند. علامت كسانى را كه ارج نهاده اطاعت خود، و علامت آنان كه مورد اهانت قرار داده معصيتش قرار داده است. ثواب اهل اطاعت را شكفته روئى در خانه امن و بهشتى كه اهل آن وحشت نمى‏كنند قرار داده، و عذاب اهل معصيتش را آتشى قرار داده كه از غضبش شعله‏ور
__________________________________________________
 (14) «د» هر كس از آن پيشتر رود از بين مى‏رود.
 (15) «ب» و «د»: گفتار راستگو را تصديق كرده‏ايم.
 (16) «ب» و «د»: ثابت قدم.
 (17) كلمه «موالى» در اينجا به غير عرب معنى شده است.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 379
است. خدا به ايشان ظلم نكرده بلكه آنان به خودشان ظلم كرده‏اند «18».
اى مردم، ما اهل بيتى هستيم كه خداوند بوسيله ما دروغ را روشن مى‏كند و روزگار پر از سختيها را به آسايش مى‏رساند و بند ذلّت را از گردنتان بر مى‏دارد. خداوند با ما شروع و به ما ختم مى‏كند.
از ما و دشمنانمان، و هدايت ما و آنان، و روش ما و آنان، و مرگ ما و آنان عبرت بگيريد. آنان با سستى شكم «19» و زخم و دمل مى‏ميرند ولى ما با ناراحتى شكم و كشته شدن و شهادت از دنيا مى‏رويم.
گرفتارى آل محمّد عليهم السّلام در فتنه‏ها
سپس امير المؤمنين عليه السّلام رو به پسرانش كرد و فرمود: پسرانم، كوچكترانتان به بزرگترانتان نيكى كنند «20»، و بزرگترانتان به كوچكتران رحم كنند. مانند سفيهان جفاكار جاهلى نباشيد كه در باره خدا به يقين نمى‏رسند مانند تخم مرغهايى كه در نقش و نگار ترسيم شده باشند «21».
واى بر جوجه‏ها، جوجه‏ها و فرزندان آل محمّد، از شرّ خليفه‏اى كه به خلافت مى‏رسد. او جبّار و خبيث «22» و خوش گذران است. او جانشين مرا و جانشين جانشين بعد از مرا مى‏كشد.
امير المؤمنين عليه السّلام مظهر دين الهى‏
بدانيد بخدا قسم «23»، كه رساندن رسالت‏ها و انجام وعده‏ها و كامل بودن كلمات را
__________________________________________________
 (18) مضمون آيه 33 از سوره نحل است كه مى‏فرمايد: وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ.
 (19) «ب»: با مريضى. احتمالا منظور از ناراحتى شكم در دشمنان اهل بيت عليهم السّلام ناراحتى‏هايى است كه از پرخورى و امثال آن عارض مى‏شود، ولى در اهل بيت عليهم السّلام آن است كه از مسموميّت بوجود مى‏آيد.
 (20) «ب»: كوچكترانتان با بزرگترانتان مشورت كنند.
 (21) عبارت «كبيض بيض في داح» به صورت فوق ترجمه شده است.
 (22) «د»: متكبّر.
 (23) عبارات بعد از اين قسمت، معانى سنگينى از علم حضرت را در بر دارد كه بايد تفسير شود.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 380
دانسته و اسباب برايم گشوده شد و انساب را دانستم و ابر برايم جارى گشت و در ملكوت نظر كردم و چيزى بر من پوشيده نماند كه از نظرم مخفى بماند و آنچه پيش از من بوده از نظرم مخفى نماند، و هيچ كس در آنچه پروردگارم در روزى كه شاهدان بپا مى‏خيزند در باره آن از من گواهى گرفته شريك من نيست.
خداوند بوسيله من وعده خود را تمام مى‏كند و كلماتش را به كمال مى‏رساند. من نعمتى هستم كه خداوند تعالى بر خلقش ارزانى داشته، و من همان اسلامى هستم كه براى خود پسنديده است. همه اينها منّتى است كه خداوند بر من نهاده و شانه‏ام را با آن خم كرده است.
هيچ امامى نيست مگر آنكه اهل ولايت خود را مى‏شناسد، و اين همان كلام خداوند است كه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ «24»، «تو اى پيامبر ترساننده مردم هستى و هر قومى هدايت‏كننده‏اى دارد».
سپس امير المؤمنين عليه السّلام از منبر پائين آمد. خداوند بر او و خاندان پاك و نيكش درود فرستد و سلام فراوان نازل كند.
روايت از غير سليم:
1. نهج البلاغه: ص 137 خطبه 93.
2. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: ج 7 ص 57.
__________________________________________________
 (24) سوره رعد: آيه 7.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 460
  • بازدید کلی : 16,608