loading...
بزرگترین مرکز نشر احادیث اسلامی اهل بیت در اینترنت به فارسی
یونس بازدید : 70 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 558
وقايع سقيفه از لسان ابن عبّاس‏
ابان بن ابى عياش از سليم بن قيس نقل مى‏كند كه گفت: نزد ابن عبّاس در خانه‏اش بودم و عده‏اى از شيعيان امير المؤمنين عليه السّلام هم همراه ما بودند. ابن عبّاس براى ما صحبت كرد و از جمله سخنانش چنين گفت:
ارتداد اكثريت مردم بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله‏
برادرانم، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از دنيا رفت، و آن روزى كه از دنيا رفت هنوز او را در قبرش نگذاشته بودند كه مردم عهد را شكستند و مرتدّ شدند و بر مخالفت با امير المؤمنين عليه السّلام اتّفاق كردند.
ضرورى‏ترين برنامه‏هاى امير المؤمنين عليه السّلام پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله‏
آن حضرت به امور پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مشغول شد تا آنكه از غسل و كفن و حنوط آن حضرت فارغ شد و او را دفن نمود. سپس مشغول جمع قرآن شد، و بجاى مشغول شدن به فتنه‏هاى مردم، به وصيّت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پرداخت. هدف و همت او رياست نبود، چرا كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در باره مردم به او خبر داده بود.
1 اقدامات و هجوم اهل سقيفه براى بيعت اجبارى‏
دعوت غاصبين از امير المؤمنين عليه السّلام براى بيعت و عكس العمل آن حضرت‏
آنگاه كه مردم دچار فتنه آن دو نفر (ابو بكر و عمر) شدند، و جز على و بنى هاشم و ابو ذر و مقداد و سلمان و عدّه‏اى كم كسى باقى نماند، عمر به ابو بكر گفت: «همه مردم با تو بيعت كردند بجز اين مرد و اهل بيتش و اين چند نفر. اكنون سراغ او بفرست».
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 559
ابو بكر پسر عموى عمر را كه به او «قنفذ» گفته مى‏شد سراغ حضرت فرستاد و به او گفت: اى قنفذ، سراغ على برو و به او بگو: «خليفه پيامبر را اجابت كن»! قنفذ رفت و پيام را رسانيد. امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: «چه زود بر پيامبر دروغ بستيد، پيمان را شكستيد و مرتد شديد. بخدا قسم، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله غير مرا خليفه قرار نداده است. اى قنفذ باز گرد كه تو فقط پيام رسانى. به او بگو: على به تو مى‏گويد: «بخدا قسم پيامبر ترا خليفه قرار نداده «1» و تو خوب مى‏دانى كه خليفه پيامبر كيست»! قنفذ نزد ابو بكر بازگشت و پيام را رسانيد. ابو بكر گفت: «على راست مى‏گويد، پيامبر مرا خليفه خود قرار نداده است»! عمر غضبناك شد و از جا جست و بپا ايستاد. ابو بكر گفت: «بنشين». سپس به قنفذ گفت: «نزد على برو و به او بگو: امير المؤمنين ابو بكر را اجابت كن»! قنفذ آمد تا نزد على عليه السّلام وارد شد و پيام را رسانيد. حضرت فرمود: «بخدا قسم دروغ مى‏گويد. نزد او برو و به او بگو: بخدا قسم نامى را كه از آن تو نيست بر خود گذاشته‏اى، تو خوب مى‏دانى امير المؤمنين غير توست».
قنفذ بازگشت و به ابو بكر و عمر خبر داد. عمر غضبناك از جا برخاست و گفت: «من ضعف عقل و ضعف رأى او را مى‏شناسم!! و مى‏دانم كه هيچ كار ما درست نمى‏شود «2» تا آنكه او را بكشيم!! مرا رها كن تا سر او را برايت بياورم»!! ابو بكر گفت: «بنشين»، ولى عمر قبول نكرد، و ابو بكر او را قسم داد تا نشست. سپس گفت: اى قنفذ، نزد او برو و به او بگو:
 «ابو بكر را اجابت كن».
قنفذ آمد و گفت: «اى على، ابو بكر را اجابت كن». على عليه السّلام فرمود: «من مشغول كار ديگرى هستم، و كسى نيستم كه وصيّت دوستم و برادرم را رها كنم و سراغ ابو بكر و آن ظلمى كه بر آن اجتماع كرده‏ايد بيايم» «3».
__________________________________________________
 (1) «ب»: پيامبر غير مرا خليفه قرار نداده است.
 (2) «الف» خ ل: كار او (با ما) درست نمى‏شود مگر آنكه او را بكشيم.
 (3) «ب» و «د»: سراغ باطل شما بيايم.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 560
هجوم و آتش زدن در خانه امير المؤمنين عليه السّلام‏
قنفذ رفت و به ابو بكر خبر داد. عمر غضبناك از جا جست و خالد بن وليد و قنفذ را صدا زد و به آنان دستور داد تا هيزم و آتش با خود بياورند.
سپس براه افتاد تا به در خانه على عليه السّلام رسيد در حالى كه حضرت فاطمه عليها السّلام پشت در نشسته بود و سر مبارك را بسته و در رحلت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله جسمش نحيف شده بود.
عمر پيش آمد و در را زد، و بعد صدا زد: «اى پسر ابى طالب، در را باز كن»! حضرت زهرا عليها السّلام فرمود: «اى عمر، ما را با تو چه كار است؟ ما را به حال خودمان رها نمى‏كنى» «4».
عمر گفت: «در را باز كن و گر نه خانه را بر سر شما آتش مى‏زنيم»! فرمود: «اى عمر، از خداى عز و جل نمى‏ترسى، كه داخل خانه‏ام مى‏شوى و بر منزل من هجوم مى‏آورى» «5»؟
ولى عمر تصميم بر بازگشت نگرفت، و آتش طلب كرد «6» و آن را كنار در شعله‏ور ساخت بطورى كه در آتش گرفت. سپس در را فشار داد (و در باز شد).
زدن حضرت زهرا عليها السّلام‏
حضرت زهرا عليها السّلام روبروى عمر در آمد و ناله زد: «يا ابتاه! يا رسول اللَّه»! عمر شمشير را- همچنان كه در غلافش بود- بلند كرد و بر پهلوى «7» حضرت زد «8». فاطمه عليها السّلام فرياد زد.
عمر تازيانه را بلند كرد و بر بازوى آن حضرت زد. فاطمه عليها السّلام ناله زد: «يا ابتاه»!
__________________________________________________
 (4) «ب» و «د»: آيا ما را به حال خودمان رها نمى‏كنى؟
 (5) «ب» و «د»: و خانه‏ام را آتش مى‏زنى.
 (6) «الف» خ ل: و اين بار با آتش آمد.
 (7) «ب»: به دو پهلوى حضرت زد.
 (8) كلمه «وجأ» كه در عبارت عربى بكار رفته بمعناى ضربتى است كه ضارب بى‏پروا مى‏زند تا به هر جايى پيش آمد اصابت كند و ملاحظه طرف مقابل را نمى‏كند.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 561
عكس العمل امير المؤمنين عليه السّلام در مقابل جسارت به حضرت زهرا عليها السّلام‏
ناگهان امير المؤمنين عليه السّلام برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را تكانى داد و بر زمين زد و بر بينى و گردن او كوبيد و تصميم به قتل او گرفت.
ولى سخن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و وصيّت او در باره صبر و تسليم را بياد آورد، و فرمود: «اى پسر صُهاك «9»، قسم به خدايى كه محمّد را به نبوّت كرامت داد، اگر نبود مقدّرى كه از طرف خداوند نوشته شده مى‏فهميدى كه تو نمى‏توانى داخل خانه‏ام شوى»!
تصميم به قتل حضرت زهرا عليها السّلام و عكس العمل امير المؤمنين عليه السّلام‏
عمر فرستاد و كمك خواست. مردم رو به خانه آوردند و داخل شدند. خالد بن وليد شمشير از غلاف بيرون كشيد تا فاطمه عليها السّلام را بزند! امير المؤمنين عليه السّلام با شمشير بر خالد حمله كرد. او حضرت را قسم داد، و حضرت هم دست نگهداشت «10».
بيرون آوردن امير المؤمنين عليه السّلام از خانه‏
مقداد و سلمان و ابو ذر و عمّار و بريده اسلمى پيش آمدند و براى كمك امير المؤمنين عليه السّلام داخل خانه شدند، و طورى شد كه نزديك بود فتنه‏اى بپا شود.
على عليه السّلام را بيرون بردند و مردم هم پشت سر او آمدند. سلمان و ابو ذر و مقداد و عمار و بريده اسلمى رحمهم اللَّه به دنبال آن حضرت براه افتادند در حالى كه مى‏گفتند: «چه زود به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله خيانت كرديد و كينه‏هايى كه در سينه‏ها داشتيد بيرون آورديد».
بريدة بن خصيب اسلمى گفت: «اى عمر، آيا بر برادر پيامبر و وصيّش و بر دخترش‏
__________________________________________________
 (9) «صُهاك» نام مادر عمر است.
 (10) «ب» و «د»: خالد بن وليد شمشير برهنه كرد تا بر على عليه السّلام بزند. زبير با شمشيرش بر او حمله كرد، ولى امير المؤمنين عليه السّلام او را قسم داد و او هم دست نگهداشت. «الف» خ ل: ... امير المؤمنين عليه السّلام بر او حمله كرد، ولى او حضرت را قسم داد و حضرت دست نگهداشت.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 562
حمله مى‏كنى و او را مى‏زنى، در حالى كه قريش سوابق تو را خوب مى‏دانند».
در اينجا خالد شمشيرش را در حالى كه در غلاف بود بلند كرد تا بريده را بزند، ولى عمر او را گرفت و از اين كار بازداشت.
2 كيفيت بيعت اجبارى با ابو بكر
اوّلين سخن امير المؤمنين عليه السّلام هنگام بيعت اجبارى‏
امير المؤمنين عليه السّلام را در حالى كه گريبان او را گرفته و مى‏كشيدند نزد ابو بكر رسانيدند.
همين كه چشم ابو بكر به حضرت افتاد فرياد زد: «او را رها كنيد»! حضرت فرمود: «چه زود بر اهل بيت پيامبرتان حمله كرديد! اى ابو بكر، به چه حقّى و به چه ميراثى و به چه سابقه‏اى مردم را بر بيعت خود ترغيب مى‏كنى «11»؟! آيا تو ديروز به امر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله با من بيعت نكردى»؟
تهديد اوّل به قتل براى بيعت اجبارى‏
عمر گفت: اى على، اين سخن را كنار بگذار. بخدا قسم اگر بيعت نكنى تو را مى‏كشيم. حضرت فرمود: «در اين صورت بنده خدا و برادر مقتول پيامبر خواهم بود»! عمر گفت: «بنده خداى مقتول درست است، ولى برادر مقتول پيامبر درست نيست»! حضرت فرمود: «بدان بخدا قسم، اگر نبود مقدّر خداوند كه ثبت شده و پيمانى كه دوستم (پيامبر) با من عهد كرده و من هرگز از آن نخواهم گذشت، مى‏فهميدى كه كداميك از ما يارمان ضعيف‏تر و عددمان كمتر است». در اين حال ابو بكر ساكت بود و سخنى نمى‏گفت.
__________________________________________________
 (11) «ب» و «د»: دعوت مى‏كنى.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 563
دفاع بريده اسلمى از امير المؤمنين عليه السّلام‏
بريده برخاست و گفت: اى عمر، آيا شما آن دو نفر نيستيد كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به شما گفت:
 «نزد على برويد و بعنوان امير المؤمنين بر او سلام كنيد»، و شما دو نفر گفتيد: آيا اين از دستور خدا و دستور پيامبرش است؟ و آن حضرت فرمود: آرى.
ابو بكر گفت: اى بريده، اين جريان درست است، ولى تو غايب شدى و ما حاضر بوديم، و بعد از هر مسأله‏اى مسأله ديگرى پيش مى‏آيد! عمر گفت: اى بريده، تو را به اين موضوع چه كار است؟ و چرا در اين مسأله دخالت مى‏كنى؟! بريده گفت: «بخدا قسم در شهرى كه شما در آن حكمران باشيد سكونت نخواهم كرد».
عمر دستور داد او را زدند و بيرون كردند!
دفاع سلمان از امير المؤمنين عليه السّلام‏
سپس سلمان برخاست و گفت: «اى ابو بكر، از خدا بترس و از اين جايى كه نشسته‏اى برخيز، و آن را براى اهلش واگذار كه تا روز قيامت به گوارائى از آن استفاده كنند، و دو شمشير بر سر اين امت اختلاف نكنند».
ابو بكر به او پاسخى نداد. سلمان دو باره همان سخن را تكرار كرد. عمر او را كنار زد و گفت: تو را با اين مسأله چكار است؟ و چرا در مسأله‏اى كه در اينجا جريان دارد خود را داخل مى‏كنى؟
سلمان گفت: اى عمر آرام بگير! اى ابو بكر، از اين جايى كه نشسته‏اى برخيز و آن را براى اهلش واگذار تا بخدا قسم به خوشى تا روز قيامت از آن استفاده كنند. و اگر قبول نكنيد از همين طريق خون خواهيد دوشيد و آزادشدگان و طردشدگان و منافقين در خلافت طمع خواهند كرد. بخدا قسم، اگر من مى‏دانستم كه مى‏توانم ظلمى را دفع كنم يا دين را براى خداوند عزّت دهم شمشيرم را بر دوش مى‏گذاردم و با شجاعت با آن‏
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 564
مى‏زدم. آيا بر جانشين پيامبر خدا حمله مى‏كنيد «12»؟! بشارت باد شما را بر بلا و از آسايش نااميد باشيد.
دفاع ابو ذر و مقداد و عمار از امير المؤمنين عليه السّلام‏
سپس ابو ذر و مقداد و عمار بپا خاستند و به على عليه السّلام عرض كردند: «چه دستور مى‏دهى؟ بخدا قسم اگر امر كنى آنقدر شمشير مى‏زنيم تا كشته شويم».
حضرت فرمود: «خدا شما را رحمت كند، دست نگهداريد و پيمان پيامبر و آنچه شما را بدان وصيّت كرده بياد بياوريد». آنان هم دست نگه داشتند.
تهديد دوم به قتل براى بيعت اجبارى‏
در حالى كه ابو بكر بر منبر نشسته بود عمر به او گفت: چطور بالاى منبر نشسته‏اى در حالى كه اين (مرد) نشسته و با تو روى جنگ دارد و بر نمى‏خيزد در بين ما با تو بيعت كند؟
آيا دستور نمى‏دهى گردنش زده شود «13»؟! اين در حالى بود كه امام حسن و امام حسين عليهما السّلام بالاى سر امير المؤمنين عليه السّلام ايستاده بودند. وقتى سخن عمر را شنيدند گريه كردند و صداى خود را بلند كردند كه: «يا جدّاه، يا رسول اللَّه».
امير المؤمنين عليه السّلام آن دو را به سينه چسبانيد و فرمود: گريه نكنيد، بخدا قسم بر كشتن پدرتان قادر نيستند. اين دو كمتر و ذليل‏تر و كوچكتر از آن هستند.
دفاع امّ ايمن و ام سلمه از امير المؤمنين عليه السّلام‏
ام ايمن نوبيّه- كه در كودكى پرستار پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بوده- و نيز امّ سلمه پيش آمدند و گفتند: «اى عتيق «14»، چه زود حسد خود را نسبت به آل محمّد عليهم السّلام آشكار ساختيد».
__________________________________________________
 (12) «ب» و «د»: شمشيرم را بر دوشم مى‏گذارم و با آن قومى را كه بر جانشين پيامبر و خليفه او در امّتش و پدر فرزندانش ادعاى اميرى كنند مى‏زدم.
 (13) «الف» خ ل: گردنش را بزنيم؟!
 (14) «عتيق» لقب ابو بكر است.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 565
عمر دستور داد آن دو را از مسجد خارج كنند و گفت: «ما را با زنان چه كار است»!
تهديد سوم به قتل براى بيعت اجبارى‏
بعد عمر گفت: اى على، برخيز و بيعت كن. حضرت فرمود: اگر نكنم؟ گفت: بخدا قسم در اين صورت گردنت را مى‏زنيم «15»! حضرت فرمود: بخدا قسم دروغ گفتى اى پسر صُهاك، تو قدرت بر اين كار ندارى، تو پست‏تر و ضعيف‏تر از اين هستى.
تهديد چهارم به قتل براى بيعت اجبارى‏
خالد بن وليد از جا برخاست و شمشيرش را بيرون كشيد و گفت: «بخدا قسم اگر بيعت نكنى تو را مى‏كشم»! امير المؤمنين عليه السّلام به طرف او برخاست و جلو لباسش را گرفت و او را به عقب پرتاب كرد «16» بطورى كه او را بر قفا به زمين انداخت و شمشير از دستش افتاد!
تهديد پنجم به قتل براى بيعت اجبارى‏
عمر گفت: اى على بن ابى طالب، برخيز و بيعت كن. حضرت فرمود: اگر نكنم؟
گفت: بخدا قسم در اين صورت تو را مى‏كشيم.
امير المؤمنين عليه السّلام سه مرتبه با اين سخن حجت را بر آنان تمام كرد و سپس بدون آنكه كف دستش را باز كند دستش را دراز كرد.
ابو بكر هم بر دست او زد و به همين مقدار از او قانع شد.
سپس حضرت به طرف منزلش حركت كرد، و مردم در پى حضرت به راه افتادند.
__________________________________________________
 (15) «الف»: گردنت زده مى‏شود.
 (16) «د»: سپس او را بلند كرد.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 566
3 غصب فدك‏
استدلال حضرت زهرا عليها السّلام براى بازگرداندن فدك‏
ابن عبّاس گفت: به حضرت زهرا عليها السّلام خبر رسيد كه ابو بكر فدك را به تصرّف خود در آورده است. آن حضرت همراه زنان بنى هاشم بيرون آمد تا بر ابو بكر وارد شد.
سپس فرمود: اى ابو بكر، مى‏خواهى زمينى را از من بگيرى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آن را براى من قرار داد و از زمينى كه مسلمانان با حمله و جنگ آن را بدست نياورده‏اند به من بخشيد؟ آيا پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نفرموده است: «مواظبت و احترام هر كسى را نسبت به فرزندانش بعد از او بايد مراعات كرد؟ تو هم مى‏دانى كه آن حضرت براى فرزندش غير فدك چيزى باقى نگذاشته است».
منع عمر از نوشتن سند و ردّ فدك‏
وقتى ابو بكر سخن آن حضرت و زنان همراه او را شنيد دواتى خواست تا سند فدك را براى او بنويسد.
عمر وارد شد و گفت: اى خليفه پيامبر! برايش ننويس تا در مورد آنچه ادعا مى‏كند شاهد بياورد. حضرت فرمود: آرى، شاهد مى‏آورم. عمر گفت: چه كسى؟ فرمود: على و امّ ايمن. عمر گفت: شهادت زن عجمى كه فصيح صحبت نمى‏كند قبول نيست. على هم آتش را به دور قرص نان خود جمع مى‏كند «17».
حضرت زهرا عليها السّلام برگشت در حالى كه چنان از غيظ پر شده بود كه قابل توصيف نبود، و بعد از آن مريض شد.
__________________________________________________
 (17) «ب»: مال را بسوى خود مى‏كشد.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 567
عيادت ابو بكر و عمر از حضرت زهرا عليها السّلام‏
على عليه السّلام نمازهاى پنجگانه را در مسجد بجا مى‏آورد. هر بار كه نماز مى‏خواند ابو بكر و عمر به او مى‏گفتند: «دختر پيامبر چطور است»؟! تا آنجا كه بيمارى حضرت شدّت يافت. باز هم از حال حضرت سؤال كردند و گفتند: «بين ما و او مسائلى واقع شد كه خود بهتر مى‏دانى، اگر صلاح بدانى از او براى ما اجازه بگير تا از گناهمان نزد او عذرخواهى كنيم»؟ حضرت فرمود: اين با شماست.
آن دو برخاستند و كنار در خانه نشستند. على عليه السّلام نزد فاطمه عليها السّلام آمد و فرمود: «اى زن آزاد «18»، فلانى و فلانى پشت در هستند و مى‏خواهند بر تو سلام كنند، چه صلاح مى‏دانى»؟
حضرت زهرا عليها السّلام عرض كرد: خانه خانه تو و زن آزاد هم همسر توست، هر چه مى‏خواهى انجام بده. فرمود: «پوشش سرت را محكم كن». آن حضرت هم سر خود را پوشانيد و رويش را به طرف ديوار گردانيد.
نفرين حضرت زهرا عليها السّلام بر ابو بكر و عمر
ابو بكر و عمر وارد شدند و سلام كردند و گفتند: از ما راضى باش، خدا از تو راضى باشد. حضرت زهرا عليها السّلام فرمود: چه چيزى شما را به اين كار وادار كرده است؟ گفتند: ما به بدى خود اعتراف مى‏كنيم و اميدواريم ما را ببخشى و كينه ما را از دل بيرون آورى.
فرمود: اگر راست مى‏گوئيد، در باره آنچه از شما سؤال مى‏كنم به من خبر دهيد، چرا كه من چيزى از شما سؤال نمى‏كنم مگر آنكه مى‏دانم شما آن را مى‏دانيد. اگر راست بگوئيد مى‏دانم كه شما در آمدنتان راست مى‏گوئيد. گفتند: هر چه مى‏خواهى سؤال كن.
فرمود: شما را بخدا قسم مى‏دهم، آيا از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيديد كه مى‏فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر كس او را اذيّت كند مرا اذيّت كرده است»؟ گفتند: آرى. حضرت دستها را بسوى آسمان بلند كرد و فرمود: «خدايا اين دو مرا اذيت كردند. من شكايت اين دو را
__________________________________________________
 (18) كلمه «آزاد» براى سخن بعد است كه «چه صلاح مى‏دانى»، يعنى اختيار با توست و من به تو تحميل نمى‏كنم.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 568
به پيشگاه تو و پيامبرت مى‏نمايم. نه بخدا قسم، هرگز از شما راضى نمى‏شوم تا پدرم پيامبر را ملاقات كنم و آنچه شما انجام داديد به او خبر دهم، تا در باره شما حكم كند».
اينجا بود كه ابو بكر صداى واى و ويل بلند كرد و به شدّت به جزع و فزع افتاد. عمر گفت: اى خليفه پيامبر، از سخن زنى جزع و فزع مى‏كنى؟!
4 شهادت و تدفين حضرت زهرا عليها السّلام‏
وصيّت‏هاى حضرت زهرا عليها السّلام‏
ابن عبّاس مى‏گويد: حضرت زهرا عليها السّلام بعد از رحلت پدرش پيامبر صلى اللَّه عليه و آله چهل شب ماند. «19» وقتى بيماريش شدّت يافت على عليه السّلام را صدا زد و فرمود: «اى پسر عمو، حال مرا كه مى‏بينى، من تو را وصيت مى‏كنم كه با دختر خواهرم زينب ازدواج كنى تا براى فرزندانم مثل خودم باشد. و براى من تابوتى آماده كنى، كه من ديدم ملائكه آن را توصيف مى‏كردند. و بر جنازه من و دفنم و نماز بر من احدى از دشمنان خدا حاضر نشوند».
ابن عبّاس مى‏گويد: اين همان سخن امير المؤمنين عليه السّلام است كه فرمود: مسائلى بود كه براى ترك آنها راهى نيافتم، چرا كه قرآن طبق آن بر قلب محمّد صلى اللَّه عليه و آله نازل شده بود «20»: يكى جنگ با ناكثين و قاسطين و مارقين كه دوستم پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مرا به جنگ با آنان وصيّت كرده و بر سر آن با من پيمان بسته بود، و ديگر تزويج امامه دختر زينب كه فاطمه به من وصيّت كرده بود.
عكس العمل شهادت حضرت زهرا عليها السّلام بين مردم‏
ابن عبّاس مى‏گويد: حضرت زهرا عليها السّلام همان روز «21» از دنيا رفت. صداى گريه زن و مرد
__________________________________________________
 (19) كلمه «بقيت» يا «لبثت» كه در اينجا به كار رفته دو احتمال دارد: 1- حضرت چهل روز بعد از پدر بزرگوار زنده ماند. 2- حضرت تا چهل روز- در عين مريضى- حالش بهتر بود و بعد از آن شدّت يافت.
 (20) «ب» و «د»: دو مسأله كه بر ترك آن دو راهى نداشتم مگر آنكه بر آنچه بر محمّد صلى اللَّه عليه و آله نازل شده كافر شوم.
 (21) منظور از «همان روز» يا روز چهلم است، و يا همان روزى كه حضرت وصيّت فرمود.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 569
مدينه را به لرزه در آورد، و مردم مانند روزى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از دنيا رفته بود متحيّر ماندند.
ابو بكر و عمر هم بعنوان تسليت به امير المؤمنين عليه السّلام آمدند و گفتند: «اى ابو الحسن، براى نماز بر دختر پيامبر بر ما سبقت مگير».
نماز و تدفين مخفيانه حضرت زهرا عليها السّلام‏
شب كه شد على عليه السّلام عبّاس و فضل و مقداد و سلمان و ابو ذر و عمّار را صدا زد.
عبّاس جلو رفت و بر آن حضرت نماز خواند «22» و او را دفن كردند.
صبح كه مردم برخاستند ابو بكر و عمر به همراهى آنان آمدند و قصد داشتند بر حضرت زهرا عليها السّلام نماز بخوانند. مقداد گفت: ديشب حضرت فاطمه عليها السّلام را دفن كرديم! عمر رو به ابو بكر كرد و گفت: به تو نگفتم، آنها زود اين كار را مى‏كنند؟! عبّاس گفت: آن حضرت وصيّت كرده بود شما دو نفر بر او نماز نخوانيد.
قصد عمر براى نبش قبر حضرت زهرا عليها السّلام و عكس العمل امير المؤمنين عليه السّلام‏
عمر گفت: بخدا قسم اى بنى هاشم، شما حسد قديمى‏تان را نسبت به ما هرگز ترك نمى‏كنيد. اين كينه‏هايى كه در سينه‏هاى شماست هرگز از بين نمى‏رود «23». بخدا قسم قصد كرده‏ام قبر او را نبش كنم و بر او نماز بخوانم! امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: بخدا قسم اى پسر صُهاك، اگر چنين قصدى نمايى دستت را بسويت بر مى‏گردانم، بخدا قسم اگر شمشيرم را بيرون كشم آن را غلاف نخواهم كرد مگر با گرفتن جان تو! (اگر مى‏توانى) قصدت را عملى كن. در اينجا عمر شكست خورد و سكوت كرد و دانست كه على عليه السّلام هر گاه قسم ياد كند آن را عملى مى‏كند.
سپس على عليه السّلام فرمود: اى عمر، تو همان كسى نيستى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قصد كشتن تو را
__________________________________________________
 (22) اين صورت ظاهرى قضيّه است، و طبق احاديث خود امير المؤمنين عليه السّلام قبلا بر بدن حضرت نماز خوانده بود. بحار: ج 43 ص 188 و 193 و 215 مراجعه شود.
 (23) «ب» و «د»: آيا وقت آن نشده است كه اين كينه‏هايى كه در دل شماست از بين برود؟!
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 570
نمود و سراغ من فرستاد. من در حالى كه شمشير به كمرم بسته بودم آمدم و به سويت حمله كردم تا تو را بكشم، ولى خداوند عز و جل آيه نازل كرد كه: فَلا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا «24»، يعنى: «نسبت به آنان عجله مكن كه برايشان آماده كرده‏ايم».
لذا ابو بكر و عمر و مردم برگشتند.
5 نقشه قتل امير المؤمنين عليه السّلام‏
توطئه ابو بكر و عمر و خالد براى قتل امير المؤمنين عليه السّلام‏
ابن عبّاس مى‏گويد: آنان در بين خود نقشه كشيدند و مذاكره كردند و گفتند:
 «تا اين مرد زنده است هيچ كار ما به درستى انجام نخواهد شد»! ابو بكر گفت: براى قتل او چه كسى مناسب است؟ عمر گفت: خالد بن وليد! سراغ خالد فرستادند و گفتند: اى خالد، نظرت در باره كارى كه مى‏خواهيم بر عهده تو بگذاريم چيست؟ خالد گفت: هر چه مى‏خواهيد بر عهده‏ام بگذاريد. بخدا قسم اگر قتل پسر ابو طالب را بر عهده‏ام قرار دهيد انجام مى‏دهم. گفتند: بخدا قسم، تصميمى غير از اين نداريم. گفت: من براى اين كار حاضرم.
ابو بكر گفت: وقتى به نماز صبح ايستاديم تو كنار على بايست در حالى كه شمشير همراهت باشد، و وقتى سلام نماز را دادم گردن او را بزن! گفت: باشد. و با اين تصميم از يك ديگر جدا شدند.
پشيمانى ابو بكر هنگام اجراى نقشه قتل‏
ابو بكر در باره دستورى كه براى قتل على عليه السّلام داده بود به فكر فرو رفت و تشخيص‏
__________________________________________________
 (24) سوره مريم: آيه 84.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 571
داد كه اگر چنين كارى انجام دهد جنگى شديد و فتنه‏اى طولانى بپا خواهد شد. لذا از دستورى كه به خالد داده بود پشيمان شد و آن شب تا صبح خوابش نبرد. سپس به مسجد آمد در حالى كه صفهاى نماز بر پا بود. جلو رفت و براى مردم نماز خواند و در همان حال به فكر رفته بود و نمى‏دانست چه مى‏گويد.
خالد بن وليد در حالى كه شمشير به كمر بسته بود آمد و كنار امير المؤمنين عليه السّلام ايستاد، و آن حضرت متوجه قضيّه شده بود «25».
همين كه ابو بكر تشهّد نماز را تمام كرد قبل از آنكه سلام دهد فرياد زد: «اى خالد، آنچه به تو دستور دادم انجام مده، كه اگر انجام دهى تو را به قتل مى‏رسانم» و سپس از راست و چپ سلام نمازش را داد «26».
عكس العمل امير المؤمنين عليه السّلام در توطئه قتل‏
امير المؤمنين عليه السّلام از جا حركت كرد و گريبان خالد را گرفت و شمشير را از دستش بيرون آورد. سپس او را بر زمين زد و روى سينه‏اش نشست و شمشيرش را گرفت تا او را بكشد.
اهل مسجد جمع شدند تا خالد را خلاص كنند ولى نتوانستند. عباس گفت: او را بحقّ قبر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله قسم دهيد كه دست بردارد. آن حضرت را به قبر رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله قسم دادند و حضرت او را رها كرد. او هم برخاست و به منزلش رفت.
عكس العمل اصحاب امير المؤمنين عليه السّلام در توطئه قتل حضرت‏
زبير و عباس و ابو ذر «27» و مقداد و بنى هاشم آمدند و شمشيرها بركشيدند و گفتند:
__________________________________________________
 (25) «ب»: على عليه السّلام مطلب را زير نظر داشت.
 (26) از راست و چپ سلام داد، طرز سلام دادن عامه در نماز است كه در آخر نماز يك بار به سمت راست توجه كرده سلام نماز را مى‏گويند و يك بار به سمت چپ توجه كرده سلام مى‏گويند.
 (27) در «ب» و «د»: سلمان بجاى ابو ذر آمده است.
                        أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 572
 «بخدا قسم دست از كارهايتان بر نمى‏داريد تا سخن بگويد و عمل كند» «28».
در اينجا در بين مردم اختلاف افتاد و در هم پيچيدند و اضطرابى ايجاد شد.
عكس العمل زنان بنى هاشم در توطئه قتل امير المؤمنين عليه السّلام‏
زنان بنى هاشم بيرون آمدند و فرياد زدند و گفتند: اى دشمنان خدا، چه زود دشمنى با پيامبر و اهل بيتش را ظاهر ساختيد. دير زمانى بود كه چنين تصميمى را در باره پيامبر صلى اللَّه عليه و آله داشتيد ولى نتوانستيد.
ديروز دختر او را كشتيد، و امروز مى‏خواهيد برادرش و پسر عمويش و وصيّش و پدر فرزندانش را بقتل برسانيد؟ بخداى كعبه قسم، دروغ گفته‏ايد، شما به قتل او دست نخواهيد يافت.
و طورى شد كه مردم ترسيدند فتنه عظيمى بپا شود.
روايت از كتاب سليم:
1. بحار: ج 8 قديم ص 56.
2. بحار: ج 43 ص 197 ح 29.
3. بحار: ج 81 ص 256 ح 18.
4. عوالم، جلد حضرت زهرا عليها السّلام: ص 220 ح 1.
روايت با سند به سليم:
1. كتاب بهار تأليف حسين بن سعيد اهوازى، بنقل ابن طاوس در اليقين: باب 115.
روايت از غير سليم:
1. احتجاج طبرسى: ج 2 ص 119.
__________________________________________________
 (28) «ب» و «د»: تا سخن بگوئيم و عمل كنيم.
                       
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 443
  • بازدید کلی : 16,591